“Uzayda İnsan Kolonileri”
Uluslararası Posta Sanatı Projesi Üzerine
Uzay, her daim insanda
merak uyandıran kimi zaman yadsınan kimi zaman kuvvetle savunulan oluşların
gerçekleştiği, bir sonsuzluk olarak karşımıza çıkmaktadır. İçinde yer aldığımız
bu sonsuzluk içinde var olabilme çabalarımız ise insana dair ilişkilerde
çatışmaların önemli bir sebebini oluşturmaktadır. Neden bir arada değil de hep
karşı da olmanın tercih edilmesi ise ister ego ile ister güç ile olan mücadele
ya da sahiplenme arzusu olsun, sonuçları tamamen yıkıcı, ayırıcı, dışlayıcı ve
hatta ölümcül olabilmektedir. Tüm maruz kalınan süreçlerde savrulan insan
olgusu, bir araya gelerek kolonileşerek kendini muhafaza etmeyi, güvende olmayı
amaçlamaktadır. Çünkü güvenlik, öncelikle düşünülmesi gereken elzem bir
konudur. Öncelikle kendi hanemizden
başlar, sokak, mahalle, şehir, ülke ve ortak yaşam alanımız olan dünya gezegeni
ile son bulur. Bu paralelde insan da gözünü daima yukarıya, derinliğe, en uzağa
diker. Gezegenin son noktasını aşma, oradan uzaklara doğru yol alma vazgeçilmez
bir tutkuya dönüşür. Keşfetme ve merak duygusu, insanı uzaya taşırken,
yalnızlık temasından sıyrılarak güvende olmanın adımı da atılmış olur.
Kolonileşmenin ancak uzayda kolonileşmenin…
Doğal kaynakların, yaşam
alanların yok olması, rekabet sorunu nedeniyle insanlığın hayatta kalmasını
sağlamak amacıyla uzayda insan kolonilerini kurmanın gerekliliği ortaya
çıkmıştır. Nitekim Stephan Hawking; "İnsanoğlunun saldırganlığı nükleer
savaşlara yol açabilir.” diyerek durumu özetlemektedir.
Bilim insanları ise hayatsal
olanakları içinde barındıran bir gezegen olduğundan uzayda koloni kurmak için
Mars gezegenini uygun bulmuşlardır. Bilindiği üzere yakın bir tarihte Mars’ta
tuzlu su bulunmuştu.
NASA, önümüzdeki 50 yıl içinde
Mars'a ilk insan kolonilerini göndererek uzayda kolonileşme devrini başlatmak
üzere planlamalarını oluşturmaktadır. NASA 2033 itibariyle Kızıl Gezegen'de 20
kişilik ilk koloniyi kurmayı hedeflemektedir. Yakın tarihte Mars'a gönderilen Curiosity, tüm
gezegenin kaynaklarını ve gaz değerlerini ölçmeyi tamamlayarak sürecin önünü
açmıştır. Bu aşamaya
gelindiğinde dünya nüfusunun 8 milyar olacağı, Mars’ta ise yaklaşık 100 bin kişinin
yaşayabileceği öngörülmektedir. Bunun yanı sıra NASA, Ay üzerinde konaklama ve gözlem amaçlı olmak üzere
kalıcı bir üs kurmayı düşünmektedir.
Hollandalı girişimci Bas Lansdorp,
en geç 2025’e kadar Mars’ta kalıcı bir insan kolonisi kurma amacıyla “Mars One”
adlı kâr amacı gütmeyen bir örgüt kurmuştur. Bu projeye 200 bini aşkın aday
başvurmuştur. Mars’a gönderilecek ve geri dönüşü mümkün olmayacak bu proje için 3 Türk aday seçilmiştir. “MarsOne” projesi kapsamında Mars’a
gönderilecek iki kadın ve iki erkek, bu gezegende kurulması hedeflenen insan kolonisinin
temellerini oluşturmaktadır. İlk iş olarak sera inşası ve gerekli olan
oksijenin, seradaki bitkiler tarafından sağlanması planlanmaktadır.
1929 yılında J.D. Bernal’in
tasarladığı 16 kilometre uzunluğunda 30 bin insanı barındıracak bir uzay
istasyonu, Gerard K. O’Neill’in 1974 yılındaki uzay istasyonu hayali, 1975 yılında
Stanford Üniversitesi’nin içinde 10 bin insanın yaşayabileceği uzay istasyonu
çalışması, NASA çalışanı Wernher von Braun’un
Stanley Kubrick’in ünlü
filmi “2001” için tasarladığı uzay istasyonu,
1977 yılında uzay mekikleri için tasarlanan ‘Örümcek’ isimli istasyonu,
uzayda kullanılmak üzere nükleer bir tesis olarak tasarlanan SNAP-II, bir Japon
inşaat şirketi olan Obayashi’nin Uzay Asansörü projesi gerçekleştirilmesi düşünülen
ütopyanın habercisidirler. Artık, yaşadığımız gezegenle olan ve
insanların birbiriyle olan her türlü problemi çözmüş, farklılıklara tahammül
etmiş, kanıksamış ve saygı duymuş olarak, artık uzayda kolonileşmeye
başlayabiliriz. Ancak bu kolonileşme yalnızca sanat anlamında ve onun aracılığıyla
mümkün görünmektedir. Realiteye dönmek ise şu an hiç birimizin işine
gelmemektedir. Can sıkıcıdır.
Tüm bu düşünülerin ekseninde, dünya gezegeninin farklı noktalarından
sanatçıların, kendi tahayyüllerini posta kartlarına aktararak kolonileşme
üzerine kafa yorduğu “Uzayda İnsan Kolonileri”
posta sanatı projesi açığa çıkmıştır.
Türkiye’de posta sanatını
yaygınlaştırmak amacıyla geçmişte "Gözetleme", "Kadın ve
Ekoloji", "Küresel Isınma", “Fundamentalizm”, “Evsizler” ve “Çingeneler” gerçekleştirdiğim
uluslararası posta sanatı projeleridir. Akabinde küratörlüğünü
gerçekleştirdiğim “Uzayda İnsan
Kolonileri” posta sanatı projesine 18 ülkeden 83 sanatçı iştirak etmiştir. Bu
sene Türkiye’den katılımcı sanatçıların sayısı oldukça fazla olmuştur. Oluşan
bu tablo ülkemizde posta sanatının yaygınlaşmaya başladığının bir kanıtını
oluşturmaktadır. Yurtdışından daha önceki posta sanatı projelerinde olduğu
üzere başta İtalyan, Alman ve Amerikalı sanatçıların katılımı göz doldurmuştur.
“Uzayda İnsan Kolonileri” posta sanatı projesi insanoğlunun ütopyasını gerçekleştirmesi yolunda bir duyarlılık oluşturma çabası
amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Katılımcı
Sanatçılar:
Arjantin/Cernjul Viviana//Avusturya/Monika Mori//Belçika/ Jan Theuninck, Miche//Brezilya/Dorian Ribas Marinho, Maria Darmeli Aranjo//Kanada/RHealey, Snappy//Danimarka/Marina Salmaso//Fransa/Christiane Chaponniere, Servane Morel//Almanya/Edition Janus-Eberhard Janke, Henning Mittendorf, Horst Tress, Lars Schumacher, Stiliachus, Susanne Schumacher//Yunanistan/Katerina Nikoltsou//İrlanda/John Jennings//İtalya/ AnnaMaria Danese, Carlo Iacomucci, Claudio Grandinetti, Emilio Morandi, Pietro Romano Matarrese, Serse Luigetti, Silvano Pertone//Japonya/Ryosuke Cohen//Sırbistan/Rora&Dobrica Kamperelic// İspanya/Antoni Miro, Miguel Jimenez//İsviçre/J. Fleuery //Türkiye/Aslı Turanlı, Aslı Uğur Pekcan, Ayşe Sıdıka Uğur, Birol Özer, Büşra Güler, Caner Takyacı, Cansu Akyol, Deniz Gökduman, Derya Ekşioğlu, Emel Semizoğlu, Erhan Burak Özelmacı, Ferhunde K.Öner, Ferruh Alışır, Gamze Tunç, Gülselin Özkan, Güvenç Uğuz, Halit Yılmazer, Hilal Turşoluk, Hüseyin Uysal, İbrahim Taylan Sarı, İlhami Batı, Meltem Dökümci, Meral Ağar, Oya Candar, Ömer Faruk Yağar, Öznur Kepçe, Pelin Çopur, Rüya Öner, Rüzgar Öner, Sabriye Çelik, Seda Taşkın, Selçuk Onur Dede, Selim Kaşıkçı, Sercan Başar, Sevda Çelebi, Sinem Korkut, Süreyya Genç, Şeyma Şahiner, Şeyma Yılmaz, Şule Küçükoğlu, Tansu 15, Tuğba Demir, Türkan Elçi, Ümit Tekindağ, Mahpeyker Yönsel//Uruguay/Clemente Padin//ABD/ Connie Jean, Daniel C. Boyer, Karen Wood, Wheeling Ice
Arjantin/Cernjul Viviana//Avusturya/Monika Mori//Belçika/ Jan Theuninck, Miche//Brezilya/Dorian Ribas Marinho, Maria Darmeli Aranjo//Kanada/RHealey, Snappy//Danimarka/Marina Salmaso//Fransa/Christiane Chaponniere, Servane Morel//Almanya/Edition Janus-Eberhard Janke, Henning Mittendorf, Horst Tress, Lars Schumacher, Stiliachus, Susanne Schumacher//Yunanistan/Katerina Nikoltsou//İrlanda/John Jennings//İtalya/ AnnaMaria Danese, Carlo Iacomucci, Claudio Grandinetti, Emilio Morandi, Pietro Romano Matarrese, Serse Luigetti, Silvano Pertone//Japonya/Ryosuke Cohen//Sırbistan/Rora&Dobrica Kamperelic// İspanya/Antoni Miro, Miguel Jimenez//İsviçre/J. Fleuery //Türkiye/Aslı Turanlı, Aslı Uğur Pekcan, Ayşe Sıdıka Uğur, Birol Özer, Büşra Güler, Caner Takyacı, Cansu Akyol, Deniz Gökduman, Derya Ekşioğlu, Emel Semizoğlu, Erhan Burak Özelmacı, Ferhunde K.Öner, Ferruh Alışır, Gamze Tunç, Gülselin Özkan, Güvenç Uğuz, Halit Yılmazer, Hilal Turşoluk, Hüseyin Uysal, İbrahim Taylan Sarı, İlhami Batı, Meltem Dökümci, Meral Ağar, Oya Candar, Ömer Faruk Yağar, Öznur Kepçe, Pelin Çopur, Rüya Öner, Rüzgar Öner, Sabriye Çelik, Seda Taşkın, Selçuk Onur Dede, Selim Kaşıkçı, Sercan Başar, Sevda Çelebi, Sinem Korkut, Süreyya Genç, Şeyma Şahiner, Şeyma Yılmaz, Şule Küçükoğlu, Tansu 15, Tuğba Demir, Türkan Elçi, Ümit Tekindağ, Mahpeyker Yönsel//Uruguay/Clemente Padin//ABD/ Connie Jean, Daniel C. Boyer, Karen Wood, Wheeling Ice
Uluslararası Posta Sanatı Projesi “Uzayda İnsan Kolonileri“ için;
http://humancoloniesinspace.blogspot.com.tr/
*Bu yazı RH Plastik Sanatlar Dergisi’nin 2016 yılının
şubat ayında 119. sayısında yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder