18 Temmuz 2008 Cuma

Kavramsal Sanat Bağlamında Seramik Sanatı

Şinasi Güneş


















Şeyma Reisoğlu Nalça, Denemeler I… olsun diye1987, SeramikGünümüz Sanatçıları 8. İstanbul Sergisi


Türkiye'de şu ana kadar kavramsal sanat bağlamında seramik sanatına yönelik ciddi bir yaklaşım oluşmamıştır. Bunun bir nedeni malzemenin dekoratif yanı bir diğeri ise seramiğin ticari piyasaya uygunluğu olabilir.Düşünsel sanat bağlamına yakın olarak çalışmış yada çalışan sanatçılardan dikkatimi çekenler şunlar;Güngör Güner'in düğümlerden oluşan seramik heykelleri.İlgi Adalan'ın dokunma hissini veren seramik formları.Bu çalışmalarda kavramsal yaklaşımlı çabaların olduğunu görüyoruz.Bu konuda en ciddi yaklaşımda Şeyma Reisoğlu Nalça bulunmuştur. Nalça'nın mekansal etkideki soyut heykelleri ile enstalasyonları düşünüldüğünde kavramsal sanat bağlamı geleneği ile paralellikler kurulabilir.16.Günümüz Sanatçıları sergisinde Jüri özel ödülü alan Tuba Ersen'in Kimlik adlı çalışması bence seramik malzemesiile yapılmış kavramsal sanat bağlamında en uygun işlerden birisi. Tarihi para kalıbı ve para dökümlerinden oluşan enstalasyon'da malzema ham haliyle kullanılmıştır.Malzemenin klasik kavramsal sanat geleneğine uygunluğu açısından ham haliyle kullanılması çok önemli. Aksi halde çalışma dekoratif hale geliyor. Ve ortaya çıkan biçimsel sanat çalışması oluyor. Bu konu ile ilgili Türkiye'de çok fazla sözün söylendiğini düşünmüyorum.Geçmişte bu konu ara sıra tartışma konusu haline gelmiştir.

Hiç yorum yok: