18 Temmuz 2008 Cuma

Plajın Altında Kaldırım Taşları

Şinasi Güneş














Palastine_Şinasi Güneş


“Filistin” isimli çalışma.
Çoğaltılmış kibritler üzerinde Filistinli taş atan çocukların fotoğrafları. Amerika’dan yana olanlar yada olmayanlar.
Yeni dünya düzeninin siyasallaşmış bir ifadesi.
68’li yıllarda Fransız öğrenciler tarafından fırlatılan taşlar.
Filistinli çocuklar tarafından yaratıcı bir mücadele aracı.
Batı’ya karşı geliştirilmiş doğal ilkel bir savunma yöntemi.
Batı batılılaştırdığı oranında varolabilmekte.
Üçüncü dünya tarafından reddedilen batı temelli teknolojik gelişme.
Batı’nın başarısızlığı.
Üçüncü dünyayı idare etmenin yeni yöntemi
Gerilla savaşları ,diktatörlükler ve birtakım karışıklıklar.
Batı’da açığa çıkan çatlaklar.
Göstergeler: İran, Irak, Libya, Filistin ve Afganistan…

Filistinli çocuklar ile birlikte taş atan Edward Said’e göre;
Avrupa kültürü kendi gelişimini ve meşruiyetini bir “öteki ” geliştirerek sağlar. Bu “öteki” kendi uygarlığının dışında kalan üçüncü dünya ülkeleridir. Batı emperyalizmi ve üçüncü dünya ulusçuluğu birbirini besliyor. Batı’nın oryantalizmine karşı Doğu’nun değerlerini körü körüne yüceltme girişimi.*

Siyasi-ideolojik yaklaşımlı “ Filistin ”çalışmasının tersine bir okuma: “Damla ”
Plajın günlük hayattaki işlevine dair bir açımlama.
Sadomazoşist, fetişist ,trajik birtakım görüntüler onlarca büyüteçli camın arkasında.
Freudien bir yaklaşımla yaşadığımız dünyanın arketipi.

Jean Baudrillard’ın ifadesiyle;
“Vücudun gerçeği arzudur. Bir gereksinim olan arzu gösterilemez. En aşırı bir gösteri bile onu bir yokluk olarak sunacak ve sansür edecektir. Tüm “tüketim” alanı erotizm etkisi altındadır.”**


“Video-art Works I ”
11 adet video-art çalışması.
Yer yer 8 mm.lik filmler.
Genel geçer algılanan görüntülerden, sosyolojik ve siyasal örgülü ironik mizahsenler, görünmeyen görünenler.
“Biçim Üreten” Kaleideskopik görüntülerden oluşan biçimsel sanat üretim makinesi.
“Şeytan Uçurtması” Militarizm eleştirisi.
“ Welat ” Asimilasyon. Kürtçe isimleri art arda okuyan bir portre.
Kimlik-kültür problemi.
“Şeffaf Ben” Figür transformasyonu.
Arka fonda 8mm’lik bir denizaltı filmi, önde bir insan yüzü ve gölgesi.
“İmpotans” Erekte olamama hali. Klozete düşmüş bir prezervatif.
“Bugünlerde” 70’li yıllarda çekilmiş amatör 8mm’lik aile filmine entegre edilmiş söylemler ile bugünkü yaşamsal dizgeye eleştirel bir bakış.
“Nikah” Evlilik kavramının sorgulanması.
8mm’lik bir nikah filmini yabancılaştıran dilbilimsel birtakım mikrofonik sesler.
“Görünmeyen Görünen” Metafizik görüntüler.Diamanda Galas’ın satanist müziği.
“Baş aşağı” Çocukların yarattığı cinnet duygusu.Adeta kapitalizmin simülasyonu.Çocuklarda oluşan güdümlü yaratıcılık ve oyun kavramı.
“Gözetleme” Şeffaflaşma.Gözetleyenin gözetlenmesi.
“Androjen” Kadın ve erkek kimliğinin ters yüz oluşu.
Boks yapan kadınlardan oluşan 8 mm’lik bir filmin önünde sürekli kameraya
öpücükler gönderen bir maganda.

“Video-art Works II”
Video Art simülasyonu olarak betimlediğim çalışmalar dizisinin bir bölümü.
11 adet video-art çalışması
Ağırlıklı olarak özel ses efektleri ve elektronik müzik.
8mm’lik makara filmler.
.
“Yanma” 8 mm’lik bir film karesinin yanma esnasındaki görüntüler.
“Ayak Ucu” Şişli –Taksim arasındaki yürüyüşte ayak ucu.
“Panolar” İstanbul’un muhtelif yerlerinde çekilmiş sosyolojik göndermeler içeren panolar.
“Cinnet”
Bir kedinin buhranı.
“Parçalanmalar I” Bir insan yüzünün dönüştürülmesi.
“Balıklar Su İçer mi?” Fes ve oltalardan oluşan bir enstalasyon çalışmasının görüntülenmesi.
“Parçalanmalar II” Bir tuval resminin parçalanması.
“Asıl” Plaklar ile içerdikleri arasındaki ilişkiler.
“Kabarcık” Endüstriyel bir kazanın olay sanatı haline getirilmesi.
“Fransız Kültür Merkezi” Fransız Kültür Merkezi tuvaletindeki duvar yazılarının görüntülenmesi.
“Çürüyüş” Eski bir 8mm’lik bir Şarlo filminde, suçlu ile polis arasındaki ilişkinin dönüştürülmesi

Bir yok oluş estetiği: “Simülasyon IV” ve “Simülasyon VIII”
Enstalasyonun tuval sanatına dönüşümü.
Maddesel olanın sadece görsel olarak kavranan haline gelmesi.
Dokunsal olarak kavranamayan tuval resminin gerçekliğinin yok olması.
Enstalasyon simülasyonu sonucunda oluşan üretimlerin enflasyonu.
Yok oluş, ölüm…..
Ardından gelen yeni algılama düzenekleri
Anlamayı anlamak (Anlam yorumlanması-Hermeneutik) üzerine inşa edilen çalışmalar .


* Edward Said, “Kültür ve Emperyalizm”, Hil Yayınları, İstanbul, 1998
** Jean Baudrillard “Metinler ve Söyleşiler”, D. E. Ü. G. S. F., İzmir, 1988

Hiç yorum yok: